Att sälja på Tradera del 1 - vad ska man sälja?

Sålde min första grej på Tradera 2009 och älskar det. Känslan när man får ett bud, sweet! Har sålt 100-tals saker där sedan dess, mestadels kläder och barnkläder.

Det finns självklart även andra sätt att sälja saker på tex Blocket, Facebook-sidor, Schpock (hur stavas det?!) och eBay. Några kommentarer om dessa:

-Blocket: Använder jag när jag vill sälja möbler och liknande som är jobbigt att skicka med post. Bör vara något man är rätt säker på att få sålt eftersom man annars går back på annonspriset.

-Facebook-sidor typ ”Köp och Sälj i Pleasantville” använder ja när det är något som inte riktigt passar för Tradera och jag inte känner för att köpa en Blocket-annons. Senast sålde jag en brödrost! Passar även bra om man vill skänka bort grejer gratis. Upplever att det är ganska svårt att få saker sålda på dessa sidor om man inte lägger ut det för ett riktigt vrakpris. Värt att notera att alla grannar och bekanta på FB får notiser när man lägger ut något.
 
-Schpock: Alltså VEM kom på detta namn? Det är helt fruktansvärt och går inte att komma ihåg hur det stavas vilket ändå måste vara en stor nackdel för dem. ”Tänkte ladda ner men kunde inte stava/komma ihåg namnet så struntade i det”... Hur som helst, jag har testat och funkar ok, plus för att man kan söka på saker i närområdet, tex saker inom 3 km radie från mig och bra att det är gratis. Några uppenbara minus som jag upplever det: 1. För lite folk som använder det (än?). 2. Man kan inte för en privat dialog med potentiell säljare/köpare förrän affären är bindande, alla ser vad som skrivs fram till dess. 3. När affären blivit bindande kan jag se viss risk - vad ska säljaren göra om köparen aldrig dyker upp? Vänta och tappa alla andra potentiella köpare medan man väntar... Men kul ide och kan säkert bli bra.
 
-eBay: Aldrig testat, tänker att det är som Tradera men att man då säljer även utomlands och når en större skara

För att återgå till Tradera så är det mest här jag hänger. Säljer allt från småsaker för någon 10:a och uppåt. Sambon klagar ibland att det inte är värt besväret att sälja saker för så små belopp men jag håller inte med. Dels är det många bäckar små och dels känns det bra att sakerna kommer till användning samtidigt som jag får bort dem ur mitt hem (win för både miljön i stort och i hemmet med andra ord). Dessutom så är det ju AUKTION och trots min omfattande erfarenhet så veeet man inte helt säkert vilka saker som kommer inbringa 10 kr och vilka som blir eftertraktade. Jag drar dock min gräns vid 10 kr, säljer inget under detta för då är det verkligen inte värt det. Tradera tar ju också minst 3 kr i provision om jag minns rätt.

 

 
För att det inte ska bli ett för omfattande och jobbigt projekt att sälja saker så tycker jag det är enklast att ta det lite löpande. Så fort något av barnen vuxit ur ett plagg eller tröttnat på en leksak, tjofs så plåtar man och lägger ut det till försäljning. Ibland om det är sådant som inte är så värdefullt eller om högen vuxit sig för stor för att arbeta igen en och en så slår jag ihop det och lägger ut det som "klädpaket med xx delar".
 
Vanliga missar (be aware):
För att undvika samma misstag som jag har gjort kommer här två tips:
  • Tvätta alla plagg och stryk/gå igenom dem INNAN du lägger ut dem. Jag har ibland lagt ut saker och tänkt att jag ska tvätta dem sedan, innan jag skickar. Big no no. Det har resulterat både i att plagget fortfarande varit blött när jag måsta skicka det, har även varit med om incidenter i tvättmaskinen där plagget tagit färg samt vid något tillfälle så upptäckte jag fläckar som inte gick bort i tvätten. Inte bra.
  • Packa det du lagt ut direkt efter du lägger ut det. Jag tycker packningen är så sjukt jobbig och har varit med om att 10 auktioner gått ut samma dag och allt ska packas. Vilken mardröm! Det blir inte alls lika jobbigt om man packar det direkt så klart att rekommendera, viktigt att märka paketen med vad som finns i så man slipper öppna upp och kolla :-) Vill lägga in en liten brasklapp här - viss risk finns att någon köper flera auktioner och vill ha samfrakt, då måste man packa om lite. Dock har detta bara hänt mig några enstaka gånger så klart värt det.
  • Om du ger dig in i en ny kategori där du inte har sålt tidigare - t.ex. kläder om du tidigare bara har sålt leksaker: Ta dig en liten stund och kolla runt vad andra säljer, hur de beskriver det och vilket pris de sätter. Kan ge en bra fingervisning men använd ditt sunda förnuft också.
Jag tänkte återkomma till hur man gör med pris, frakt, omdömen och konstiga "kunder" och annat jag har varit med om under mina år som traderare.
 
Må så gott i finvädret!
Mvh Spardrottningen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...